Penat Bersenam Kerana Diabetes – CS Leaflabs

Penat Bersenam Kerana Diabetes

Penat Bersenam Kerana Diabetes


Ia boleh menjadi mencabar untuk menguruskan pesakit diabetes jenis 2. Kajian Sumber Dipercayai menunjukkan bahawa pesakit diabetes jenis 2 mengalami keletihan yang luar biasa, yang boleh mengganggu kehidupan mereka dan menjadikannya mencabar untuk dilakukan. Kerana kesannya, pakar kini merujuk kepada fenomena sebagai "keletihan diabetes."

Sheri Colberg, PhD, FACSM, Profesor Emerita dari Sains Senaman, menyatakan bahawa walaupun gejala keletihan atau keletihan yang berlebihan sering dikaitkan dengan diabetes, puncanya mungkin pelbagai. Peningkatan tahap glukosa darah, yang boleh membuat anda berasa mengantuk dan lesu, adalah punca yang paling biasa, katanya. Colberg bukan sahaja membantu orang tetapi juga memerangi diabetes. Colberg juga menyatakan bahawa beberapa masalah berkaitan diabetes, seperti penyakit buah pinggang, serta beberapa kesan sampingan ubat, boleh menyebabkan orang berasa letih.


Bagaimana untuk mengendalikan kepenatan Diabetes?

Sudah tentu senaman yang kerap adalah penting untuk mengawal dan mencegah beberapa penyakit, termasuk diabetes jenis 2. Untuk menguruskan kawalan glukosa dan kesihatan umum, American Diabetes Association (ADA) mencadangkan aktiviti fizikal kepada semua orang yang menghidap diabetes. ADA secara khusus menasihatkan pesakit yang menghidap diabetes untuk mengelakkan daripada tidak aktif yang berpanjangan dengan lakukan senaman sederhana yang singkat, seperti regangan atau berjalan, setiap 30 minit.

Menurut Dr Emily Schroeder, ahli endokrinologi dari Kaiser Permanente di Denver, "Keletihan adalah perkara biasa dalam kalangan penghidap diabetes, yang boleh menyukarkan untuk meningkatkan motivasi dan tenaga untuk kekal aktif secara fizikal." Walau bagaimanapun, menguruskan diabetes memerlukan senaman secara berkala. Pesakit mesti mencari kaedah untuk memasukkan senaman ke dalam aktiviti harian mereka, menurut Schroeder. Apabila badan anda terbiasa dengan rutin harian anda, anda boleh meningkatkan jumlah masa yang anda luangkan untuk bersenam secara beransur-ansur kepada sehingga 30 minit setiap hari, atau lebih.



4 Tips untuk kekal Bersenam

Perkara pertama yang perlu diingat, menurut Colberg, ialah melibatkan diri dalam sebarang senaman fizikal, walaupun ia hanya meningkatkan bilangan langkah harian anda, berkemungkinan akan membuatkan anda berasa lebih baik dan kurang letih. "Pergerakan fizikal tidak perlu berstruktur sesi senaman untuk menurunkan glukosa darah anda atau membuat anda berasa lebih baik dalam jangka pendek, " jelas penulis.

Anda mungkin berasa lebih cenderung untuk melibatkan diri dalam aktiviti fizikal seperti berjalan kaki, latihan rintangan atau menari sebaik sahaja keletihan diabetes berkurangan akibat melakukan aktiviti ini. Schroeder mempunyai banyak kepakaran menangani diabetes jenis 2 dan keletihan diabetes sebagai ahli endokrinologi. Dia mencadangkan berikut sebagai senaman:

1. Mula dengan senaman ringan dan tingkatkan intensiti dari semasa ke semasa anda. 

"Anda lebih cenderung untuk berputus asa sebelum anda bermula jika anda    mula berfikir anda perlu pergi ke gim berjam-jam setiap hari untuk kekal cergas," nasihatnya. Sebaliknya, tetapkan matlamat untuk meningkatkan masa senaman anda secara berperingkat. Untuk mendapatkan 30 minit senaman harian sederhana yang diperlukan, sebagai contoh, anda boleh berjalan selama 10 minit, tiga kali sehari.

2. Elakkan pergi bersendirian. 

Sertai kelas atau bersenam dengan rakan. Apabila anda bersama rakan, senaman menunggu anda atau telah mendaftar untuk kelas, adalah lebih sukar untuk membiarkan keletihan menghalang anda untuk bersenam, menurut Schroeder.


3. Buat hobi. 

Berkebun ialah antara aktiviti kecergasan yang sangat baik yang juga membolehkan anda menghirup udara segar. Schroeder menasihatkan untuk mengambil kira tugas seperti menyedut selama 15 minit (yang boleh membakar sehingga 90 kalori). Ia boleh memberi motivasi berganda untuk bergerak, katanya, jika anda mengamalkan senaman yang juga melangkaui senarai tugasan anda.


4. Periksa paras gula darah anda. 

Sesetengah orang mungkin perlu mengawasi paras gula darah mereka sebelum, semasa, dan selepas bersenam. Senaman akan menjadi lebih mudah, menurut Schroeder, jika gula darah anda berada dalam julat biasa. Senaman juga boleh menyebabkan paras gula darah  rendah. Oleh itu, anda harus berunding dengan doktor anda tentang cara mengekalkan paras gula darah yang normal semasa dan selepas senaman.


4 Idea Senaman yang anda boleh lakukan di dalam atau luar rumah


Sesetengah bentuk senaman boleh menjadi lebih baik daripada yang lain jika anda berhadapan dengan keletihan diabetes, menurut Dr. Pamela Merino, seorang doktor TopLine MD yang terlatih dalam perubatan obesiti dan gaya hidup. Dia menasihati memulakan aktiviti fizikal secara perlahan-lahan dengan tahap yang rendah dahulu.


Lima minit sehari, boleh membuat perubahan. Dia mencadangkan aktiviti air, yoga, berjalan-jalan, senaman duduk dan tai chi kerana ia boleh melancarkan pernafasan, kesihatan badan yang baik. Schroeder juga menambah terdapat senaman yang boleh anda lakukan di rumah untuk membantu meningkatkan aktiviti fizikal anda jika anda belum bersedia untuk aktiviti kecergasan di luar rumah anda. Dia menasihatkan latihan berikut kepada pesakitnya:


  1. Gunakan pemberat tangan semasa menonton filem, simpan beberapa pemberat tangan di bawah sofa. Ia sangat mudah dan membantu.

  2. Semasa iklan, berdiri dan hentak kaki anda. Iaitu pergerakan selama 15 minit selama satu jam menonton televisyen secara purata.

  3. Di atas katil, angkat kaki anda. Luangkan beberapa minit pada waktu pagi untuk baring  dan perlahan-lahan menaikkan dan menurunkan satu kaki pada satu masa. Untuk meningkatkan aliran darah dan memberi diri anda lebih tenaga untuk memulakan hari, lakukan dua set 10 ulangan untuk setiap kaki.

  4. Lakukan beberapa crunches. Ini adalah mudah untuk dilakukan di atas katil dan menawarkan pelbagai varian yang boleh memastikan mereka menarik dan berfungsi dengan pelbagai kumpulan otot.

Bekerjasama dengan doktor atau jurulatih untuk membuat pelan yang sesuai untuk anda adalah penting kerana ia bergantung pada tahap kecergasan awal anda dan sebarang isu perubatan. Menurut Baron bersetuju bahawa adalah berfaedah untuk mendapatkan nasihat daripada pakar dalam industri kecergasan apabila bekerja dengan profesional.


Dia kini mengikuti diet dan gaya hidup Ayurveda, yang didakwanya telah meningkatkan kualiti hidupnya. Dia bersenam secara fizikal dengan melakukan regangan setiap hari, berbasikal selama 20–40 minit pada waktu pagi, dan mungkin melakukan yoga ringan. Sebelum memulakan program senaman, pastikan anda berjumpa doktor anda. Mereka boleh membantu anda dalam memikirkan strategi terbaik untuk menangani keletihan diabetes supaya anda boleh melakukan beberapa aktiviti fizikal setiap hari.





Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping