Prediabetes – Peluang Anda untuk Mencegah Diabetes Jenis 2 – CS Leaflabs

Prediabetes – Peluang Anda untuk Mencegah Diabetes Jenis 2

Prediabetes – Peluang Anda untuk Mencegah Diabetes Jenis 2

Apa itu prediabetes?

Prediabetes adalah masalah kesihatan yang serius dimana paras gula dalam darah adalah tinggi daripada tahap normal tetapi tidak cukup tinggi untuk di diagnos sebagai Diabetes Jenis 2. Jumlah kes pradiabetes di Malaysia telah melonjak daripada 8.8 peratus pada 2015 kepada 23.6 peratus pada 2019. Lebih 7.5 juta lagi rakyat Malaysia berisiko menghidap diabetes dalam masa terdekat.


Daripada mereka yang mempunyai pradiabetes, lebih daripada 80% tidak tahu mereka menghidapinya. Pradiabetes meletakkan anda pada peningkatan risiko menghidap diabetes jenis 2, penyakit jantung dan strok.


Berita baiknya ialah jika anda menghidap pradiabetes, Program Pencegahan Diabetes CS Leaflabs boleh membantu anda membuat perubahan gaya hidup untuk mencegah atau melambatkan diabetes jenis 2 dan masalah kesihatan serius yang lain


Apakah penyebab Prediabetes?


Insulin ialah hormon yang dihasilkan oleh pankreas anda yang bertindak seperti kunci untuk membiarkan gula dalam  darah masuk ke dalam sel untuk digunakan sebagai tenaga. 


Jika anda mempunyai pradiabetes, sel-sel dalam badan anda tidak bertindak balas secara normal kepada insulin. Pankreas anda membuat lebih banyak insulin untuk cuba mendapatkan sel bertindak balas. Akhirnya pankreas anda tidak dapat bersaing, dan gula darah anda meningkat, hal ini akan membawa kepada masalah pradiabetes-dan diabetes jenis 2


Tanda & Simptop


Anda boleh menghidap pradiabetes selama bertahun-tahun tetapi tidak mempunyai simptom yang jelas, jadi ia selalunya tidak dapat dikesan sehingga masalah kesihatan yang serius seperti diabetes jenis 2 muncul. Adalah penting untuk berbincang dengan doktor anda tentang mendapatkan ujian gula dalam darah anda jika anda mempunyai sebarang faktor risiko untuk pradiabetes, yang termasuk:


  • Berat badan berlebihan

  • Berumur 45 tahun atau lebih

  • Mempunyai ibu bapa, abang atau kakak yang menghidap diabetes jenis 2

  • Aktif secara fizikal kurang daripada 3 kali seminggu

  • Pernah menghidap diabetes semasa hamil (kencing manis semasa mengandung) atau melahirkan bayi yang beratnya melebihi 9 paun

  • Mempunyai sindrom ovari polikistik

Ujian Paras Glukos Darah 

Anda boleh mendapatkan ujian gula darah untuk mengetahui sama ada anda mempunyai pradiabetes. Tanya doktor anda jika anda perlu diuji.

Mencegah Diabetes Jenis 2

Jika anda mempunyai pradiabetes, adalah dinasihatikan untuk menurunkan sedikit berat badan jika berat badan anda berlebihan. Selain itu,melakukan aktiviti fizikal yang kerap boleh mengurangkan risiko anda untuk menghidap diabetes jenis 2. 


Sebilangan kecil penurunan berat badan yang normal adalah sekitar 5% hingga 7% daripada berat badan anda, hanya 4 hingga 6 kg untuk orang seberat 90kg. Aktiviti fizikal yang dilakukan adalah sekurang-kurangnya 150 minit seminggu berjalan pantas atau aktiviti yang serupa. Ia hanyalah 30 minit sehari, lima hari seminggu.


Adakah anda ingin mengetahui jika anda mempunyai masalah Prediabetes?  Sila ambil Quiz Prediabetes ini.

Powered by Froala Editor



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping